Ibadah Umrah

*

Author Topic: Ibadah Umrah  (Read 35325 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

26 February, 2009, 11:04:23 AM
  • Publish
  • apakah permasalahan yg selalu berlaku semasa mengerjakan umrah di tanah suci?

    Reply #1 26 February, 2009, 11:51:21 AM
  • Publish

  • Kesalahan yang sering berlaku ketika pergi mengerjakan umrah.

    1. Pergi mengerjakan umrah tanpa belajar,hanya sekadar membaca buku dan menonton cd umrah sahaja.

    2.Pergi mengerjakan umrah dan pergi mengerjakan haji sangat berbeza. Selalunya orang yang mahu pergi mengerjakan haji akan belajar dengan tekun cara-cara mengerjakan haji, sedangkan untuk pergi mengerjakan umrah,mereka hanya
    belajar sekejab sahaja tanpa bimbingan. Kursus bimbingan haji sering diadakan di masjid-masjid sedangkan
    kursus mengerjakan umrah jarang diadakan. Oleh itu sesiapa yang ingin mergerjakan umrah,belajar dengan
    orang yang arif tentang mengerjakan umrah walaupun pergi dengan kumpulan travel agency.

    Ini adalah kesalahan dan kesilapan yang sering berlaku. Pergi kesana tanpa persediaan yang secukupnya.
    Ingatlah jika umrah tidak sempurna dan ada pantang larang yang tidak dipatuhi,ia akan mengakibatkan
    masalah lain lagi, walaupun mengerjakan umrah adalah sunat(kecuali yang pertama adalah wajib).

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #2 26 February, 2009, 11:51:28 AM
  • Publish
  • UMRAH

    Umrah merupakan haji kecil, perbedaannya dengan haji adalah dalam umrah tidak melakukan jumrah, wukuf dan mabit. Sekain kegiatan itu dilakukan dalam ibadah umrah.

    Umrah menurut bahasa artinya berkunjung atau ziarah, sedangkan menurut agama ialah Mengunjungi Baitullah dengan niat ibadah dengan cara tertentu dan dapat dikerjakan dalam waktu Haji maupun diluar musim Haji dan disebut Haji Kecil. Umrah dilakukan dengan ihram dari Miqat, kemudian Tawaf, Sa’I dan diakhiri dengan Tahallul (Gunting Rambut) dan terlepas dari Larangan Ihram.

    Hukum ibadah umrah adalah wajib sekali seumur hidup bagi yang mampu, dan dibolehkan untuk melaksanakan Umrah walaupun belum melaksanakan Haji.

    Allah berfirman yang artinya:

    “Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah karena Allah” (Al Qur’an Surat 2 Al Baqarah ayat 196)

    Bagi yang mampu melakukan umroh berkali-kali itu lebih baik lagi, “Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah s.a.w telah bersabda Umroh ke Umroh berikutnya adalah penebus dosa diantara keduanya (HR. Bukhari & Muslim)“.

    « Last Edit: 26 February, 2009, 12:51:36 PM by Munaliza Ismail »

    Reply #3 26 February, 2009, 12:07:29 PM
  • Publish
  • Umrah ialah menziarahi Kaabah pada bila-bila masa untuk mengerjakan tawaf,
    saie dan bercukur mengikut syarat-syarat yang tertentu.

     Syarat wajib haji dan umrah:

     (a) Islam tidak wajib ke atas orang kafir.
    (b) Berakal  tidak wajib ke atas orang gila.
    (c) Baligh tidak wajib ke atas kanak-kanak.
    (d) Merdeka tidak wajib ke atas hamba sahaya.
    (e) Berkemampuan tidak wajib ke atas orang yang tidak ada upaya dan tiada kuasa.

    3. Maksud istitaah @ berkemampuan:

    (a) terjamin keselamatan diri, nyawa, dan harta semasa dalam perjalanan.
    (b) mempunyai kenderaan yang selamat dan sesuai untuk pergi dan balik.
    (c) mempunyai perbelanjaan yang cukup untuk pergi dan balik serta ahli keluarga yang ditinggalkan.
    (d) ada kesempatan untuk mengerjakan haji.
    (e) bagi wanita (yang sudah berkahwin) hendaklah ditemani oleh dua orang muhrim atau
         kumpulan wanita yang boleh dipercayai serta mendapat izin  suaminya.

     
    « Last Edit: 26 February, 2009, 12:09:37 PM by Munaliza Ismail »

    Reply #4 26 February, 2009, 12:15:40 PM
  • Publish


  •  
    RUKUN UMRAH (5 PERKARA)

       

       1. Niat ihram mengerjakan umrah
          Sahaja aku mengerjakan umrah dan berihram dengannya kerana Allah Taala.

       2. Tawaf

       3. Sai'e

       4. Bergunting atau bercukur

       5. Tertib



    Wajib Umrah

     
    1.  Niat umrah di miqat.
    2.  Meninggalkan segala larangan semasa ihram.  .


    Meninggalkan perkara-perkara yang haram semasa ihram:

    (i)  menutup kepala bagi lelaki dan menutup muka serta memakai sarung tangan bagi wanita.
    (ii)  memakai pakaian berjahit bagi lelaki.
    (iii) memakai bau-bauan pada badan, pakaian dan makanan.
    (iv) memakai minyak pada rambut dan janggut.
    (v)  mencabut bulu atau rambut dan badan.
    (vi) memotong kuku.
    (vii) membunuh binatang buruan.
    (viii) bercumbu-cumbuan yang menaikkan nafsu syahwat.
    (ix) jimak (bersetubuh).
    (x)  melakukan akad nikah, mewali pernikahan atau menikah
         (Nikah yang  dilakukan dalam ihram adalah tidak sah.)
     
    « Last Edit: 26 February, 2009, 12:21:45 PM by Munaliza Ismail »

    Reply #5 26 February, 2009, 12:24:22 PM
  • Publish


  • MASALAH-MASALAH MENGENAI LARANGAN IHRAM

        Soalan
        Adakah seseorang itu dikatakan telah melanggar larangan semasa berihram jika dia melakukan perkara-perkara berikut:-

        Menyapu minyak angin (yang wangi baunya)?

        Jawapan
        Kalau ia bertujuan mendapatkan bau wanginya ia dikenakan dam dan haram. Tetapi kalau merupakan ubat yang perlu digunakan tidak ada ubat lain yang tidak wangi, boleh digunakan dan dibayar dam.

        Mengucup Hajar Aswad (Hajar Aswad dibubuh minyak atar)?

        Jawapan
        Jika diketahui bahawa Hajar itu ada wangi-wangian haram ia mengucupnya kalau dikucupnya dikenakan dam. Kalau ia tidak mengetahuinya lalu tersentuh tidak berdosa dan tidak dikenakan dam.

        Memakai sabun wangi ketika mandi dan membasuh?

        Jawapan
        Kena dam dan haram.

        Menggunakan ubat gigi?

        Jawapan
        Jika ubat gigi wangi kena dam dan haram.

        Memakai tali pinggang yang hujungnya dimasukkan ke dalam sangkutannya

        Jawapan
        Tidak haram dan tidak kena dam

        Memakai jam tangan yang talinya bercantum?

        Jawapan
        Tidak haram dan tidak kena dam.

        Memakai rantai cermin mata?

        Jawapan
        Tidak haram dan tidak kena dam.

        Memakai krim atau lotion di bibir atau tapak kaki yang kering dan berpecah-pecah untuk mengurangkan rasa perit-pedih?

        Jawapan
        Jika tidak wangi tidak haram dan tidak kena dam.

        Soalan
        Melakukan mandi sunat ihram dan menggunakan pakaian ihramnya di Madinah tetapi terlupa untuk berniat di miqat. Adakah sah hajinya itu?

        Jawapan
        Ya, sah hajinya tetapi ia kena dam kalau belum berniat hingga terlepas keseluruhan miqat.

        Soalan
        Bolehkah memakai ihram bagi lelaki dengan disimpul atau disemat dengan pin?

        Jawapan
        Tidak boleh dan kena dam kecuali pada bahagian bawah pada kain yang separas pinggang boleh digunakan tali pinggang atau sebagainya.

        Soalan
        Apakah hukum seorang doktor semasa dalam ihram terpaksa memakai sarung tangan plastik kerana tugas merawat pesakit. Adakah berdosa dan dikenakan dam?

        Jawapan
        Tidak berdosa jika perlu dan tidak dikenakan dam.

        Soalan
        Apakah hukum seorang jemaah haji wanita yang diserang panas (heat stroke) terpaksa ditanggalkan tudung kepalanya untuk dimandikan dengan air batu?

        Jawapan
        Harus dan tidak kena dam.

        Soalan
        Bolehkah semasa berihram menghisap rokok atau paip yang tembakaunya berbau wangi?

        Jawapan
        Hukumnya haram dan dikenakan dam.

        Soalan
        Apakah hukum bagi jemaah Haji semasa berihram mencabut atau membinasakan pokok-pokok atau membunuh binatang?

        Jawapan
        Mencabut pokok di tanah haram adalah terlarang bagi orang yang ihram atau tidak berihram dan dikenakan dam. Membunuh binatang, tidak berdosa dan tidak dikenakan dam. Yang dikenakan dam atas orang yang berihram ialah memburu binatang darat yang halal di makan sama ada di Makkah atau luarnya. Kalau tidak berihram terlarang juga dalam tanah haram.

        Soalan
        Adakah benar melakukan sekali umrah dari Ja’ranah sama dengan tujuh kali umrah dari Taneim?

        Jawapan
        Tidak ada keterangan yang jelas mengenai perkara yang tersebut itu. Yang tersebut dalam at-Tuhfah karya Ibnu Hajar bahawa al-Azraei menghikayatkan daripada al-Jundi bahawa tiga ratus orang nabi pernah berihram dari Ja’ranah. Wallahu a’alam.



    Reply #6 26 February, 2009, 12:29:30 PM
  • Publish


  •    TAWAF DAN SAIE

        Soalan
        Berapakah jenis tawaf?

        Jawapan

        a. Tawaf ada enam jenis.
        b. Tawaf Haji
        c. Tawaf Umrah
        d. Tawaf Qudum
        e.Tawaf Sunnat
        f. Tawaf Nazar
        g. Tawaf Wada

        Soalan
        Bagaimana mengerjakan tawaf dan di mana tawaf bermula dan berakhir?

        Jawapan

        Caranya:
        Apabila seseorang itu masuk ke Masjid al-Haram pada mulanya hendaklah ia menuju ke Hajar Aswad lalu mengucupnya dan sujud atasnya. Kemudian ia berdiri mengadap Baitullah sedang keseluruhan Al-Hajar Al-Aswad di kanannya lalu berniat. Kemudian dia pun mula berjalan dengan mengirikan Baitullah. Dan yang lebih afdal jika keadaan mengizinkan ia bergerak ke kanan Hajar Aswad mengadap Baitullah hingga melalui keseluruhan Al-Hajar Al-Aswad kemudian ia mengirikan Baitullah dan memulakan perjalanan tawafnya.

        Soalan
        Bagaimana cara mengatasi masalah bagi seorang yang tidak dapat menghafal atau membaca bacaan-bacaan yang ikhaskan semasa mengerjakan tawaf dan sai?

        Jawapan
        Bacaan di dalam tawaf dan sai semuanya sunat. Malah semua bacaan di dalam haji dan umrah adalah sunat. Tidak mengapa dibacanya apa sahaja doa yang diketahui atau membaca surah-surah pendek dari Al-Quran semasa tawaf, sai dan wukuf.

        Soalan
        Adakah batal air sembahyang apabila penyentuhan berlaku di antara lelaki dan perempuan semasa bertawaf?

        Jawapan

        Hukum yang muktamadnya adalah batal jika penyentuhan kulit berlaku antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram dan sudah mencapai umur yang diingini. Tetapi di dalam mazhab Syafii kita ada pendapat bahawa yang disentuh tidak batal. Pendapat ini boleh dipakai dalam keadaan darurat. Menurut pendapat Hanafi pula yang muktamad tidak batal melainkan dengan syahwat - pendapat ini boleh ditaklid dengan syarat kita berwuduk menurut mazhab Hanafi dengan menyapu sekurang-kurangnya suku kepala.


    Soalan
    Bolehkah seorang melakukan tawaf haji atau umrah tanpa niat untuk bertawaf?

    Jawapan
    Boleh. Kerana niat ihram haji dan umrah mencakup semua amalan haji dan umrah

    Soalan
    Adakah sempurna satu pusingan tawaf seorang yang terjatuh semasa melakukannya dan beberapa kali terlepas dari mengirikan bahunya ke Kaabah kerana ditolak?

    Jawapan
    Kalau ia yakin bahawa bahu kirinya telah terpesong dari Kaabah semasa ditolak atau terjatuh itu dan ada bahagian tembok Kaabah itu yang tidak sempurna dikelilingi maka hendaklah ia berundur ke belakang untuk menyempurnakan perjalanan tawafnya, jika tidak munkin, hendaklah ia menambah bilangan untuk menyempurnakan tujuh pusingan yang sempurna.

    Soalan
    Adakah sah tawaf seorang yang bercakap-cakap atau memberi isyarat kepada orang lain semasa melakukan tawaf?

    Jawapan
    Sah tawafnya. Tetapi perbuatannya itu makruh melainkan jika perlu atau bercakap sesuatu yang baik. Sebagaimana sabda Nabi saw yang bermaksud: Bertawaf di Baitullah itu adalah salat (sembahyang), hanya Allah menghalalkan bercakap semasa tawaf, maka sesiapa yang perlu bercakap, bercakaplah dengan sesuatu yang baik.

    Reply #7 14 October, 2010, 11:56:30 AM
  • Publish
  • Saya musykil mengenai hutang dengan ibadat Umrah. adakah kita boleh pergi mengerjakan ibadat umrah jika hutang dengan Allah masih belum langsai. yg saya tahu(betulkan if sy slh), kita mesti langsaikan hutang hutang kita dengan Allah..seperti puasa qada, nazar, dll; juga hutang kita sesama manusia,sekiranya kita mahu pergi mengerjakan haji.
    bagaimana pula dengan ibadat umrah?
    bagaimana pula jika kita berhutang dengan orang kerana ingin pergi umrah(seseorang memberikan pinjaman duit,bagi kita untuk pergi ibdat umrah)

    Reply #8 14 October, 2010, 12:45:57 PM
  • Publish
  • Pertamanya elok jika kita melihat kepada firman Allah dari ayat :-

    وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً

    Ertinya : ".. mengerjakan Haji adalah kewajiban manusia kepada Allah swt iaitu (bagi) orang yang berkemampuan dan sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah;.." ( Al-Imran : 97 )

    Para ulama sepakat menyatakan hukum wajib tidak akan tertanggung ke atas seseorang lelaki dan wanita selagi syarat "istita'ah" atau ‘kemampuan'  belum diperolehi.

    Pengertian istita'ah secara mudah lagi ringkas, adalah SEBAGAIMANA YANG DINYATAKAN OLEH NABI s.a.w ketika ditanya akan ertinya, baginda Nabi s.a.w menjelaskan :

    الزاد والراحلة

    Ertinya : Bekalan dan pengangkutan perjalanan ( Riwayat At-Tirmidzi; berkata At-Tirmidzi & An-Nawawi : Hadis Hasan : Al-Majmu', 7/41 [1])

    Jelas dari hadis yang memperincikan erti istita'ah di atas, terdapat dua perkara utama iaitu :-

    1- Bekalan

    Erti bekalan di sini adalah bekalan makanan, minuman dan pakaian  yang mencukupi sepanjang pemergiannya sehinggalah kepulangannya. ( I'anah At-Tolibin, 2/281 ; Al-Mughni, Ibn Qudamah, 4/316)

    2-  Kenderaan dan Perjalanan

    Kenderaan dan perjalanan mestilah sesuai dan diyakini keselamatannya, kenderaan pula mestilah diperolehi sama ada dengan membelinya atau menyewa. ( Al-Mughni, Ibn Qudamah)

    DUA ISU UTAMA

    Dua bekalan yang perlu untuk syarat kewajiban haji adalah jelas, namun bagaimana dengan isu yang ingin kita bincangkan? Ia seperti berikut :-

     

    a) Berhutang melalui pembiayaan Islam untuk menunaikan haji

    Berhutang untuk menunaikan Haji jika dilihat dari satu sudut, ia seolah-olah menunjukkan  ketidakmampuan  seseorang atau belum mempunyai kelayakan dan bekalan mencukupi untuk menunaikan ibadah Haji.

    Dari sudut yang lain pula, ia mungkin juga boleh menunjukkan status kemampuan, cuma kemampuan itu memerlukan sedikit masa, maka untuk mempercepatkan status ‘mampu', ia membuat pinjaman.

    Jika itu dua kemungkinannya, adakah seseorang dituntut untuk meminjam semata-mata untuk tujuan Haji.? Apatah lagi pembiayaan dari Institusi Kewangan yang  akan menyebabkan kos yang lebih tinggi dari harga asal kos haji.

    Jawab ringkasnya TIDAK PERLU DAN IA BUKAN PRIORITY. Itulah jawapan ringkas yang diberikan oleh Nabi s.a.w apabila ditanya oleh seorang sahabatnya Abdullah Bin Abi Awfa,

    سألته عن الرجل لم يحج أيستقرض للحج ؟ قال : لا

    Ertinya : Berkata Abdullah : Aku bertanya kepada Nabi s.a.w berkenaan seorang lelaki yang belummenunaikanHaji, adakah boleh ia meminjam wang untuk Haji? , jawab Nabi : TIDAK" (Musnad As-Syafie ;  1/109 ; Al-Um, 2/116 )

    Imam Asy-Syafie berkata berselepas itu :

    ومن لم يكن في ماله سعة يحج بها من غير أن يستقرض فهو لا يجد السبيل

    Ertinya : Barangsiapa yang tidak mempunyai kemudahan, keluasan (lebihan) harta yang membolehkannya menunaikan haji tanpa membuat pinjaman, ketika itu DIA DIANGGAP TIDAK BERKELAYAKAN ( TIADA BEKALAN) UNTUK PERGI HAJI"  ( Al-Umm, 2/116)

    Islam tidak memberatkan kecuali kepada mereka yang benar-benar sudah sampai kemampuan dan bukan kemampuan yang dipaksa-paksa sebelum tiba saatnya.

    Imam Ibn Qudamah menjelaskan bahawa para ulama hampir sepakat menyatakan bahawa belanja bekalan itu mestilah :-

    أن يكون هذا فاضلا عما يحتاج إليه لنفقة عياله الذين تلزمه مئونتهم في مضيه ورجوعه لأن النفقة تتعلق بها حقوق الآدميين , وهم أحوج وحقهم آكد...وأن يكون فاضلا عن قضاء دينه

    Ertinya : Dan hendaklah (bekalan ini) adalah harta yang lebih dari apa yang wajib ke atas tanggungjawabnya dari nafqah keluarga yang wajib disediakannya semasa pergi dan kembalinya, ini adalah kerana nafqah berkait dengan hak manusia, dan ia adalah lebih perlu dan diutamakan ( dalam hal ini dari Haji yang merupakan Hak Allah semata-mata),...selain itu mestilah bekalan ia dari harta yang lebih dari mencukupi untuk melunaskan hutangnya. ( Al-Mughni, Ibn Qudamah, 4/317)

    Namun demikian, jika hutang baru itu TIDAK menjejaskan keseluruhan tanggungjawab (kewajiban) hartanya kepada yang berhak (seperti anak dan isteri), kerana ia mempunyai simpanan yang  mencukupi atau harta lain (dalam bentuk hartanah atau lain-lain) yang boleh dijual apabila perlu, tatkala itu, TINDAKAN BERHUTANG TADI BOLEH MENJADI HARUS. Sebagaimana kata Imam As-Syafie :

    ولكن إن كان ذا عرض كثير فعليه أن يبيع بعض عرضه أو الاستدانة فيه

    Ertinya : "Tetapi jika ia mempunyai harta yang banyak, bolehlah ia menjual sebahagiannya atau berhutang (kerana yakin boleh membayar balik hutang kerana mempunyai harta bukan dalam bentuk wang tunai )" ( Al-Umm, 2/116)

    b) Hutang belum selesai tetapi ingin menunaikan haji.

    Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan bahawa seseorang yang masih tersangkut dengan bebanan hutang TIDAK WAJIB untuk menunaikan haji. Sebagai yang dijelaskan di atas, ulama sependapat bahawa ‘bekalan' yang dimaksudkan oleh Nabi adalah lebihan harta berbanding tanggungan asasinya, justeru hutangnya terhadap individu perseorangan adalah termasuk dalam tanggungjawab asasinya seperti juga nafqah wajib.

    Selain itu, hutang individu perseorangan yang bersifat jangka pendek MESTILAH diselesaikan sebelum pergi menunaikan Haji.

    Sebagai contoh, terdapat beberapa individu yang masih berhutang dengan saya sebanyak RM3000, sedangkan janji pelunasan hutang sudah terlewat sekitar setahun dan beberapa bulan. Kesannya, individu ini tidak layak menunaikan haji kecuali telah melunaskan hutang yang telah dimungkiri tempohnya terlebih dahulu,

    ATAU

    sebagai pilihan lain, WAJIBLAH atasnya meminta izin dari saya (pemberi hutang) menunaikan Haji. Tujuannya adalah agar pemberi hutang, boleh redha jika sesuatu berlaku kepadanya sewaktu di tanah suci lalu samada menghalalkan hutang berbaki atau menuntut dari waris keluarganya.Tanpa izin, ia tidak seharusnya pergi menunaikan Haji.             

    Justeru, sekiranya pihak kerajaan ingin mengeluarkan khidmat pembiayaan Islam bagi mereka yang berhasrat menunaikan Haji, seluruh pertimbangan ini mestilah diberikan dan disemak kepada pemohon sebelum kelulusan diberi, agar khidmat yang bertujuan baik oleh kerajaan tidak tersilap sasaran sehingga membawa mudarat kepada individu yang kurang berkemampuan, lalu menjerumuskan mereka di dalam perkara haram.

    Kerajaan Malaysia diketahui ‘cuba' berpegang dengan mazhab Syafie dalam banyak pendapat Fiqhnya, justeru dalam hal ini Imam Syafie sendiri telah meriwayatkan hadis berkenaan larangan meminjam untuk menunaikan haji. Maka jika ulama rasmi kerajaan ingin mengambil pendapat lain, mereka perlulah berhati-hati serta menilai syarat-syaratnya dan tidak tergesa-gesa.

    HUTANG INSTITUSI KEWANGAN

    Namun demikian, terdapat perbezaan di antara hutang individu dengan hutang Institusi Kewangan yang berpanjangan selama bertahun-tahun malah ada yang mencecah 30 tahun seperti pembiayaan rumah.

    Seperti kes pembiayaan tersusun kepada institusi kewangan, terutamanya bagi mereka yang mengamalkan pembayaran melalui pemotongan gaji. 

    Seorang jutawan muslim di sebuah masjid di Kuala Lumpur pernah berkata kepada :-

    "Ustaz kalaulah berhutang itu menghalang seseorang pergi haji, saya pastinya tidak akan pergi haji sampai bila-bila, walaupun saya ada harta yang banyak"

    "Mengapa kata demikian?" Tanya saya

    "kerana saya ada syarikat sendiri, dan syarikat sentiasa ada hutang baru, biasalah ustaz, bisnes sederhana dan besar tanpa wujud hutang adalah tidak logik. So, adakah kerana hutang syarikat saya ini menyebabkan saya tidak berkelayakan menunaikan Haji?" balasnya perlahan dan sangat berminat mendengar jawapan.

    "Ooo, hutang jenis tu lain sikit cara pengendaliannya, tapi masih ada syarat" jawab saya ringkas

    Benar, hutang dari jenis ini TIDAK menjejaskan kelayakan mereka untuk menunaikan haji DENGAN SYARAT, pemergiannya ke Haji tadi TIDAK AKAN membawa masalah kepada pembayaran hutang sistematik kepada institusi kewangan tadi.

    Jika diyakini pemergiannya ke Mekah, BAKAL menyebabkan terjejasnya kedudukan kewangannya sehingga diyakini boleh menjejaskan tanggungjawab wajibnya seperti nafqah, dan hutang wajib kepada institusi kewangan.

    Tatkala itu, TIDAK WAJAR baginya untuk menunaikan Haji malah pemergiannya boleh membawa kepada haram, ini kerana telah sedia maklum bahawa apa-apa yang diyakini membawa kepada haram, maka hukumnya juga jatuh HARAM. Disebutkan oleh para ulama Islam satu kaedah yang dipetik dari dalil-dalil al-Quran dan hadis :-

    ما يؤدي إلى الحرام فهو حرام

    Ertinya : Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya adaah haram ( Majma Al-Anhar, 4/251 ; Rujuk perincian dalam ‘Ilam Al-Muwaqqi'ien, Ibn Qayyim, 3/137 )

    Ia juga boleh difahami dari firman Allah yang mengharamkan segala bentuk dan jenis permulaan kepada zina. Bermakna, bukan hanya zina sahaja yang haram, segala bentuk tindakan dan perilaku yang boleh membawa zina juga adalah haram seperti peluk, cium, renungan mata, chat bersyahwat, telefon bersyahwat dan  lain-lain.

    Demikian juga halnya haji dengan keyakinan membawa mudarat kepada hak pemilik hutang dari kalangan individu dan institusi kewangan.

    KESIMPULAN

    Tiada jawapan satu baris bagi kedua persoalan di atas kecuali perincian dan semakan terhadap kemampuan individu dan kiraan semula nafqah wajibnya. Hanya selepas itu baru dapat di pastikan sama ada berhutang untuk menunaikan Haji dibolehkan atau sebaliknya.

    Demikian juga halnya bagi mereka yang sedang terikat dengan hutang, perlu ditinjau jenis hutang dari pelbagai aspek dan hanya selepas itu boleh ditentukan sama ada individu ini boleh menunaikan Haji. Tanpa penilaian yang tepat, seseorang itu mungkin sahaja pergi haji dengan dosa kerana mengabaikan hak individu lain yang lebih berhak ditunai segera.

    Sebagaimana berdosanya seorang isteri yang berpuasa sunat tanpa izin suami.

    *petikan bicara Rohhani.
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #9 22 March, 2011, 11:06:45 AM
  • Publish
  •  :)

    Ada sedikit persoalan yang inginkan kepastian....

    Salah ke jika seseorang berkeinginan menunaikan umrah dan menggunakan duit dari "personal loan" yang telah disimpan untuk tujuan lain.?? Pada asalnya duit "personal loan' itu adalah untuk tujuan lain tetapi disebabkan tujuan atau perkerjaan tersebut tidak dapat diteruskan dan dilaksanakan maka ia dijadikan duit simpanan...Dan pada suatu ketika beliau terpanggil untuk mengerjakan umrah dan bercadang untuk membawa sekali bersama-sama kedua-dua ibubapanya dan turut menggunakan duit tersebut. Hutang tersebut dirasakan tidak memudaratkan beliau dan hutang tersebut juga tergolong dalan hutang berjadual melalui pemotongan gaji... Ada segelintir mengatakan tidak elok digunakan untuk tujuan tersebut... Minta pendapat semua...


    Reply #10 06 October, 2011, 10:30:42 AM
  • Publish
  • Salaam,
    1) Mana yang lebih utama untuk didahulukan, menunaikan haji atau umrah dahulu?

    Reply #11 09 October, 2011, 07:16:42 AM
  • Publish
  • mengerjakan Haji itulah lebih Utama
    Umrah tanpa Haji itu, lebih kepada Ziarah sahaja
    Sedangkan Haji tu mengenang kesusahan keluarga Ibrahim a.s, Ibrahim yang Hanif, yang kita selawatkan semasa duduk tahiyat solat wajib tu, selawat Ibrahimiah

    bagaimanapun
    untuk diri kita, Ikut lah Situasi dan Kondisi
    kerana, sesiapa yang tak terniat untuk ke Mekah, jika berlalu 5 tahun tiada terniat apa apa hendak ke Mekah, di takuti, matinya adalah mati munafik

    Inshallah ya, Allah yang menyampaikan kita ke sana, ke mana jua, Niat menentukan amal

    ujian terhadap diri, mencapai Yakin kepada Ilahi Rabbi

    inshallah

    Reply #12 26 February, 2012, 09:57:09 PM
  • Publish
  •  :) sy berhajat juga nak buat umrah..kalo boleh scepat mgkin..tp saya tak tahu cara ye..nk bermula dari mana proses nak ke sana ,,,,apa yang patut saya lakukan dahulu? preparation mental physical..anyone can share? syukran =) ^_______^

    Reply #13 27 February, 2012, 07:20:05 AM
  • Publish
  •  :)

    saya diantara beribu hamba ALlah s.w.t di malaysia yang akan berangkat ke tanah suci untuk menunaikan umrah pada 23/3/2012 insyaallah.apa yang saya belajar disana tidak kira mana dahulu haji atau umrah dilaksanakan dahulu kerana dua-dua adalah wajib dalilnya ialah tunaikanlah haji dan umrah kerana Allah s.w.t. dan permasalah jemaah kita disana ialah mengambil remeh tentang perkara yang dilarang semasa ihram, dan selalu was-was dengan perbuatan umrah kerana kurang ilmu dan tidak belajar secara berdepan dengan ustaz-ustaz

    Reply #14 27 February, 2012, 07:32:05 AM
  • Publish
  • :) sy berhajat juga nak buat umrah..kalo boleh scepat mgkin..tp saya tak tahu cara ye..nk bermula dari mana proses nak ke sana ,,,,apa yang patut saya lakukan dahulu? preparation mental physical..anyone can share? syukran =) ^_______^
    :ws:

    Selalu orang mengambil mudah perkara berkaitan ibadah umrah berbanding haji. Umrah pertama kali ditunaikan adalah wajib, seterus selepas itu menjadi sunah.

    Apabila mengerjakan haji, jemaah akan berkursus dan bersedia dari awal belajar bab-bab rukun, wajib dan sunat ibadah haji. Tetapi berlainan dengan umrah. Ambik remeh dan tidak ada usaha untuk menghadiri kursus dan belajar praktikal dari awal-awal.

    Tahukan anda, bahawa apabila kita telah berihram, walaupun ibadah umrah, anda telah dilarang dngan 13 perkara larangan ketika ihram. Ini wajib diketahui supaya tidak kena dam dan berdosa berpanjangan. Jika umrah tidak selesai dengan sempurna, bermakna jemaah sentiasa berada dalam ihram sehinggalah balik Malaysia dan larangan ihram tetap mengikutinya sehingga ibadah umrah dapat diselesaikan.

    Contohnya, jika tawaf umrah tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna sehinggalah waktu balik Malaysia kerana uzur syarie, maka jemaah itu tetap dikira masih berihram dan perkara-perkara dalam ihram masih berkuat kuasa ke atas dirinya.

    Jadi sebelum mahu pergi mengerjakan umrah, pastikan hadiri kursus, banyakkan membaca dan belajar cara -cara mengerjakan umrah terutama, tawaf dan saei. Ketahui perkara rukun, wajib dan sunat mengerjakan umrah. Paling utama ketahui perkara-perkara larangan ketika berihram. Ada 13 perkara larangan Ketika berihram.


    Perkara-Perkara Yang Dilarang Semasa Berihram Sebaik sahaja seorang itu berniat haji atau umrah maka wajiblah menjaga pantang larang ihram seperti berikut :

    1. Menutup kepala atau sebahagian daripadanya bagi lelaki, seperti memakai songkok, serban dan sebagainyatetapi tidak menjadi larangan sekiranya berteduh di bawah pokok atau payung.

    2. Memakai pakaian bersarung sama ada berjahit atau sebagainya bagi lelaki seperti seluar, baju kemeja dan sarung kaki.

    3. Menutup muka bagi wanita.

    4. Memakai sarung tangan.

    5. Memakai bau-bauan pada badan atau pakaian atau pada makanan, minuman atau menyedut ke dalam hidung.

    6. Memakai minyak rambut pada kepala atau janggut.

    7. Menanggalkan rambut atau menghilangkan mana-mana bulu pada anggota badan.

    8. Mengerat atau membuang kuku.

    9. Memotong, menebang atau mencabut pokok atau tumbuhan di Tanah Haram.

    10. Memburu binatang buruan yang halal dimakan atau membinasakannya sama ada di Tanah Haram atau di Tanah Halal.

    11. Bersetubuh.

    12. Melakukan perkara pendahuluan bersetubuh seperti bercium, berkucup-kucupan atau berpeluk yang menaikkan nafsu syahwat.

    13. Akad nikah sama ada ijab atau qabul untuk diri sendiri atau mewakili orang lain.


    Reply #15 27 February, 2012, 07:39:57 AM
  • Publish
  • Salaam,
    1) Mana yang lebih utama untuk didahulukan, menunaikan haji atau umrah dahulu?

    Mengerjakan haji wajib kerana termasuk di dalam rukun Islam. Mana yang lebih utama , tentulah haji. Apabila mengerjakan haji, maka umrah juga akan terlaksana, kerana cara mengerjakan haji ada 3.

    HAJI JENIS IFRAD
    Ifrad maknanya " berasingan" jadi haji ifrad itu ialah mengerjakan haji dan umrah secara berasingan, iaitu dikerjakan haji dahulu hingga selesai dan kemudian baharulah dikerjakan umrah dalam tahun itu atau dikerjakan umrah sebelum menjelang bulan-bulan haji setelah itu barulah dikerjakan haji.

    HAJI JENIS TAMATTU'
    Tamattu' ertinya bersenang-senang, jadi Haji Tamattu' itu ialah mengerjakan umrah dahulu dalam bulan-bulan haji, setelah selesai mengerjakan umrah lalu bersenang-senang dengan sebab telah tidak terikat lagi dengan pantang larang ihram. Kemudian setelah sampai waktu haji berihramlah untuk mengerjakan haji pula. Haji jenis ini dikenakan DAM mengikut syarat-syaratnya.

    HAJI JENIS QIRAN
    Qiran ertinya bersama-sama, jadi Haji Qiran itu ialah dikerjakan kedua-dia haji dan umrah dengan serentak, iaitu dengan satu tawaf, satu sa'ie dan satu bergunting, kerana kerja-kerja umrah itu dimasukkan dalam kerja-kerja haji. Haji cara ini juga wajib melaksanakan DAM. Berhubung dengan kebolehan mengerjakan haji Qiran ini sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

    "Sesiapa mengerjakan haji bersama umrah (iaitu Qiran) maka sahlah dia kerjakan satu tawaf dan satu sai'e sahaja untuk kedua-dua haji dan umrah itu" (Riwayat - Turmizi)

    Reply #16 27 February, 2012, 07:59:19 AM
  • Publish
  • Saya musykil mengenai hutang dengan ibadat Umrah. adakah kita boleh pergi mengerjakan ibadat umrah jika hutang dengan Allah masih belum langsai. yg saya tahu(betulkan if sy slh), kita mesti langsaikan hutang hutang kita dengan Allah..seperti puasa qada, nazar, dll; juga hutang kita sesama manusia,sekiranya kita mahu pergi mengerjakan haji.

    bagaimana pula dengan ibadat umrah?
    bagaimana pula jika kita berhutang dengan orang kerana ingin pergi umrah(seseorang memberikan pinjaman duit,bagi kita untuk pergi ibdat umrah)

    Membayar hutang adalah wajib. Maka sebelum mahu mengerjakan haji atau umrah, perlu selesaikan hutang sesama manusia terlebih dahulu. Orang itu dikira belum berkemampuan kerana mempunyai hutang. Ini berbeza dengan hutang yang dibayar secara berjadual seperti hutang untuk pemilikan rumah dan kereta.

    Orang yang berhutang dan bayaran balik secara berjadual dikira mampu  kerana ada biaya untuk membayar balik hutang dan masa yang sama ada wang simpanan untuk mengerjakan haji atau umrah. Lagipun memang jelas dalam akad jual beli dengan bayaran balik secara tangguh tidak memberikan bebanan kepada dipembeli yang berhutang. Sebenarnya orang yang berhutang dan membayar balik hutang secara tangguh digolongkan dalam orang yang mampu.

    Begitu juga dengan hutang kepada Allah seperti qada puasa, qada solat dan nazar. Ini merupakan perkara wajib dilakukan terlenbih dahulu sebelum pergi mengerjakan haji atau umrah.

    Reply #17 26 November, 2012, 02:02:14 AM
  • Publish
  • :)

    Ada sedikit persoalan yang inginkan kepastian....

    Salah ke jika seseorang berkeinginan menunaikan umrah dan menggunakan duit dari "personal loan" yang telah disimpan untuk tujuan lain.?? Pada asalnya duit "personal loan' itu adalah untuk tujuan lain tetapi disebabkan tujuan atau perkerjaan tersebut tidak dapat diteruskan dan dilaksanakan maka ia dijadikan duit simpanan...Dan pada suatu ketika beliau terpanggil untuk mengerjakan umrah dan bercadang untuk membawa sekali bersama-sama kedua-dua ibubapanya dan turut menggunakan duit tersebut. Hutang tersebut dirasakan tidak memudaratkan beliau dan hutang tersebut juga tergolong dalan hutang berjadual melalui pemotongan gaji... Ada segelintir mengatakan tidak elok digunakan untuk tujuan tersebut... Minta pendapat semua...

     maaf, saya belum dapat jawapan untuk soalan ini..
    mohon penjelasan..
    terima kasih banyak2
    "Mahu beli topup serendah RM3?
    Mahu topup murah dari kedai?
    Mahu topup dari YahooMessenger?
    Mahu topup pakai HandPhone sahaja?
    Jangan ketinggalan!!"
    Jom click link ni:
    http://elqirani-reload.blogspot.com/p/pengenalan.html

    Reply #18 26 November, 2012, 07:36:54 AM
  • Publish
  • :)

    Ada sedikit persoalan yang inginkan kepastian....

    Salah ke jika seseorang berkeinginan menunaikan umrah dan menggunakan duit dari "personal loan" yang telah disimpan untuk tujuan lain.?? Pada asalnya duit "personal loan' itu adalah untuk tujuan lain tetapi disebabkan tujuan atau perkerjaan tersebut tidak dapat diteruskan dan dilaksanakan maka ia dijadikan duit simpanan...Dan pada suatu ketika beliau terpanggil untuk mengerjakan umrah dan bercadang untuk membawa sekali bersama-sama kedua-dua ibubapanya dan turut menggunakan duit tersebut. Hutang tersebut dirasakan tidak memudaratkan beliau dan hutang tersebut juga tergolong dalan hutang berjadual melalui pemotongan gaji... Ada segelintir mengatakan tidak elok digunakan untuk tujuan tersebut... Minta pendapat semua...

     maaf, saya belum dapat jawapan untuk soalan ini..
    mohon penjelasan..
    terima kasih banyak2

    silakan....
    semuga ibadah mu itu di permudahkan....

    umrah lebih kepada ziarah...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    1165 Views
    Last post 26 August, 2009, 11:44:16 AM
    by cikfara301
    32 Replies
    11450 Views
    Last post 30 October, 2009, 07:54:23 AM
    by Ummi Munaliza
    0 Replies
    1293 Views
    Last post 09 April, 2010, 10:39:17 AM
    by ustazkausar